Kursus Pelancongan SMSTSP
tarikh : 10 April 2010
Aktiviti Pelancongan Negeri Perlis / SMSTSP
Produk pelancongan dalam persekitaran kawasan sekolah yang berpotensi untuk dijadikan produk pelancongan sekolah
Pakej Pelancongan di SMSTSP
1. Batik Canting – 2 jam
a. Pameran batik – Gallery kekal & Bengkel tempat mencanting.
b. Pelancong di ajar cara mencanting.
c. Praktikal – pelancong diberi pengalaman mencanting.
d. Sumber kepakaran sedia ada – Pakar En Mohd Daut;
e. Petugas disediakan untuk membantu pelancong.
2. Chalet Homestay – makanan – 1 jam
a. cendawan goreng – rumah cendawan sedia ada
b. Mempelam harum manis (bermusim)
c. Kelapa jelly – air kelapa dan jelly (agar2 biasa )
d. Laksa Kuala Perlis
e. Pulut Udang
3. Memancing – 2 1/2 jam
a. Kolam sebelah kantin
b. Pembersihan kolam dari selut dll
c. Kolam ikan
4. Pelancongan Kesihatan
a. Mengurut / Refleksologi / Picit tapak kaki etc. – sediakan pondok untuk mengurut ; Tukang urut ditempah / atau pelajar diajar refleksologi.
b. Laluan refleksologi bermaklumat – batu diatur mengikut treatment tertentu; Integrasikan pelancongan dengan M-Sains.
i. Tempahan tempat letak kaki istimewa untuk penyakit tertentu.
ii. Papan tanda – maklumat setiap pijakan. ( pelajar/ pelancong mendapat maklumat awal tentang titik/point yang berkaitan penyakit tertentu)
iii. Maklumat diberi secara - Penerangan oleh petugas / papan tanda
5. Website –pelancongan di SMSTSP
a. Untuk mempromosi pelancongan.
6.
Brainstorm – kumpulan2 lain
1. Konsep Hidup Cara Kampong (Kump En Hisyamuddin) – Agrotourism – masyarakat tourism – Homestay concept.
a. Tempayan basuh kaki
b. Rumah kayu berbentuk kampong
c. Makanan – sarapan pagi – pulut, ikan tamban,/ ubi kayu bakar/ cengkodok/
d. Lifesyle kampong mengikut musim – eg musim menanam – 1 relong – menanam/meraut/mengerat/memukul/model lesung / demonstrasi buat karat
e. Malam – Merelau
f. Gambar diambil - dokumentasi untuk kenangan mereka.
g. Kelebihan – pelbagai bahasa asing.
h. Menangkap ikan
i. Malam – minum nira – pokok nipah – cara mengeluarkan nira.
j. Pagi- cara menghasilkan manisan nipah
k. Kenduri – sediakan pakaian pengantin2 dll.
2. Kumpulan En Syahir (Strawberry Plantation House)
a. Greenhouse/ Tmn Teknologi/ Home Stay + Taman Strawberry
b. Laluan Ilmu – orang luar dtg – letakkan Tmn Strawberry ni sbg satu tarikan
c. Strawberry Plantation House -
3. Terapi Minda
a. Gymnasium
b. Terapi Kaunseling
c. Kolam renang – tepi tmn strawberry
4. Memancing
a. Target area – offer kolam memancing
b. Garden Party – Memancing, kemudian barbeque eg. Alumni reunion, PIBG,
c. Peralatan dan Catering juga ditawarkan
d.
5. Pelajar – aktiviti tarian etc – kuda kepang etc
Saturday, April 17, 2010
Kursus Keusahawanan SMSTSP
Date : 17 April 2010
Venue : bilik Mesyuarat SMSTSP
Tajuk : Keusahawanan
1. Keusahawanan – berniaga- bermusim
2. Pembangunan keusahawanan – pembudayaan
3. Pembangunan idea perniagaan kpd peluang perniagaan
4. Program Finishing School di Politeknik – ready them untuk pasaran kerja
5. Apa itu Usahawan – konsep definisi… entrepreneur – bertekad membuat sesuatu
a. Ada aim(bertekad membuat sesuatu) , risiko – ganjaran.
6. Usahawan – memikul suatu tugas, berperanan spt jeneral perang, business is like going to war, dan usahawan perlukan strategi
7. Usahawan - Memcari cabaran, peneraju , berdaya inovatif, (transfor idea), rebut peluang, mengambil risiko, ganjaran, tambah nilai.
8. Sikap & nlai – mencari & merubut peluang – terjemah kpd strategi dan usaha perniagaan – dpt keuntungan.
9. Scope dan trend –
a. Usahawan dalaman,
b. social (bukan untuk kepentingan diri-untuk faedah pihak lain)eg . dana untuk tabung, eg. Faiza beras taj mahal – tajaan bersama mu TV3; Tan sri Mokhtar al bukhary;
c. siber,
d. tekno- technopreneur –
e. dr pederick – usahawan koko – new Zealand. (kokopreneur)
10. Budaya Keusahawanans
a. Prosem pembudayaan – makan masa yang lama – untuk lihat kesan
b. Halangan dalam membudayakan sesuatu.. eg tok dalam rumah yang agak relax… tak pa….
c.
11. Fokus pembudayaan – konsep dan pembanguana keusahawan
a. Peniaga vs usahawan – peniaga kemudian jadi usahawan -jenama sendiri eg. Ramli Burger
b. Konsep rakan niaga
c. Burger Otai – masalah2 yg dihadapi jadi kan cara nak kembangkan lagi business
12. Analisis kompetensi keusahawanan diri –
13. Kreativiti dan inovasi = usahawan
14. Proses pembentukan usahawan
a. Mencari motivasi untuk berniaga
b. Mencari idea
c. Menilai idea
d. Kenalpasti sumber- kehendak dan keperluan dikalangan pelajar -
e. Perundangan untuk memulakan perniagaan – guru bimbing murid
f. Memulakan dan kekal dalam perniagaan
15. Buku “Budaya Niaga Orang Cina” –oleh Awang Seng
a. Pengalaman dan kemahiran boleh dipelajari kemudian
b. Proses pembudayaan – galakkan pelajar baca buku secara santai.. eg PTS
c. Budaya org cina – ada peluang – ambil saja-
d. Siapa cepat dia dapat – jika hendak Berjaya kena cepat bertindak – jgn tunggu sampai pencen… baru nak berniaga.. Tpi kena full time dan ada support dari isteri/suami/keluarga
e. Kegagalan pertama tidakbisa melunturkan semangatl kali kedua gagal – pengajaran
16. Sumber budaya – agama , adat, adat nenek moyang, kata2 orang tua, pemimpin)
17. Penerapan pembudayaan – proses sosialisasi, pend formal , informal, role model, ritual dsb
18. Proses Pembudayaan-
a. mengamalkan suatu budaya;
b. mempertahankan – memastikan kelangsungan budaya kpd generasi seterusnya – pastikan ada pelapisnya.
19. Perbezaan budaya cina dan melayu
a. Sumberbudaya – dari mana datangnya sumber tersebut? Dlm keluarga – dalaman
b. Penerapan budaya – proses sukarela @ terpaksa? Paksarela!! Eg. Politeknik – teori , followed by practical – kiosk – pelajar belajar eg cara nak layan customer etc.
c. Sukarela -
CABARAN KEUSAHAWANAN
20. Halangan2 dlm menerapkan budaya
a. Usahawan yg Berjaya sukakan cabaran
b. Intrapreneur dlm organisasi – ciri2 keusahawan perlu ada dlm diri kita
c. Cabaran spt layang2 dengan angin, ; lebih kuat angin (cabaran) , legih tinggi wau, *Perniaagaan) akan terbangjd lebih seronok.
21. Bentuk cabaran – dalaman , luaran
a. Cabaran dalaman - unsure yang mencabar kewibawaan seseorang dlm merealisasikan impian – orang kata … berniaga lama dah tapi tak kaya pun , hutang je lebih..etc
b. Kalau rasa demotivate –dgn tohmahan orang – rangasangan negative atau positif
c. Keyakinan terhadap diri – untuk memulakan kerjaya sbg usahawan – impak positif untuk diri
d. Cabaran –pengusaha sendayu tinggi – Pn Rozita Ibrahim – dia sendiri jadi duta.
e. Eg. Frozen food – Pn Rozaini; usahawan – umur 40 thn ; berhenti kerja. – demand tinggi untuk kuih kacang dan cucur badak.. Usaha dgn cara lain.. Tolong buat inti..je..
f. Cabaran dalaman yang lain –
i. kurang pengalaman atau pengetahuan,
ii. usahawan mudah selesa dgn apa yang ada- tidak mahu berubah; tension; memberontak. – susah untuk menerima perubahan
iii. Tahap kesabaran dan kesungguhan
iv. Cabaran psikologi dan fisiologi
v. Kehendak sendiri atau org lainl- eg tiada sokongan keluarga – eg org lain suruh makan gaji jgn berniaga
vi. Kedudukan kewangan –sumber sokongan – gagi pelajar Nampak bhw ada support systems eg. MARA , PUNB, scheme siswazah ec, Bantuan MARA , Maybank – untuk usahaawan baru
22. Projek Paper – rancangan perniagaan – Pelajar kurang pengetahuan eg. Salon, butik , bakery , kursus penternakan, taska, kecantikan, baik pulih telefon, dobi, kursus asas. -
a. Kursus elektrik – baik pulih telefon
b. Kursus Personality grooming
23. Bagaimana mengatasi + siapa yg boelh membantu
a. Diri anda sendiri
b. Dptkan nasihat seta pandangan org lain
c. Pengalaman diri sendiri – eg ada kiosk sbg tempat berniaga pelajar – dpt pengetauan asas berniagaan
d. Perlu berani mencuba
24. Keluarga – cabaran – beberapa persoalan
a. Pendapatan
b. Menambah pendapatan/ mengurangkan simpanan
c. Pembahagian masa
d. Eg. Perniagaan internet – most
e. Jutawan Irfan Khairi – jual peta Malaysia;RM36,000 sebulan pendapatan x 12 = rm400,000 lebih setahun.- majalah jutawan
25. Cabaran masyarakat setempat – paradigm mental yang sempit; Contoh tanggapan sempit masyarakat…..
a. Mengapa nak jadi usahawan
b. Orang melayu pandai berniaga ke?
c. Kalau tak kaya … kayap?
d. Lebih suka lihat kegagalan orang dr kejayaan
e. DCL – Dato Mustapha Omar – Thomas Edison- Genius is 1% idea, 99% perspiration
f. Lebih suka mengata, kondem orang,
26. Cabaran peringkat idustri -
a. mencari perniagaan yang sesuai; Latihan Industri –
b. mendapatkan pembiayaan tambahan
c. mengeksploitasikan insentif dan peluang yang ada
d. memahami kaedah perniagaan / businessmodel dlm industry berkenaan – 500 syrkt yang berdaftar – 350 multilevel sykt berdaftar – 99 ke 100 single level
e. mewujudkan networking yang relevan.
f. Persaingan (cooperation) not competition. Win-win situation
g. Produk dan perkhidmatan.- buat swot analisis – kenalpasti aanalisis produk – kekuata 0 butter; corak yg laku dgn produk yg tak laku sgt.
h. Menjadi penggerak utama pengembelingan sumber2 negara
i. Menmbah nilai kpd produk
j. Mnjadi peneraju dngn memperhebatkan R&d
27. Kesimpulan – setiap kerjaya mempunyai cabaran.
a. Cabaran boleh dijadikan inspirasi atau pembunuh motivasi
b. Setiap cabaran ada ganjaran
c. Budaya keusahawanan melayu masih baru – eg Hafifah, Th Hj Ismail hasyim HPA; dll
d. Budaya boleh dipelajari dan diterap
e. Masy perlu ubah paradigm mental – Lewey – 3 stage ; unfreezing, change(transition), refreezing (bekukan balik – jadikan dia budaya)
f. Poli guna model di atas
28. Kiosk contoh2..
a. Pelatih di latih – pengurusan kedai mini
b. Kedai eksesori
c. IT – maintenance computer
d. Kedai aksessori – beauty product etc, stokist
e. Kedai jagung dan wafer
f. Kiosk celcom,
g. Kiosk kebab – bwh program smart biz – ex pelajar diberi tempat untuk berniaga.
29. Taklimat oleh Puan Asmiza Othman ; Jabatan Keusahawanan.Poli
Aktiviti : penjanaan idea- cadangan aktiviti berbentuk keusahawanan di sekolah
Nama kumpulan : Tropicapreneur
Fokus : Pelajar Persatuan BI (contoh)
Nama Aktiviti : Gerai Usahawan Muda
Bentuk Aktiviti : Jualan Goreng Pisang dan Rojak Buah, air Jambu/blended tropical fruits /Buah2an
Tema Aktiviti : agro product
Objektif yang hendak dicapai (berdasarkan realiti):
1. Mendedahkan pelajar kepada bidang keusahawanan- secara kecil-kecilan, dengan modal yg kecil.
2. Memberi pengalaman dari segi komunikasi, pengurusan kewangan dll
3. Melahirkan pelajar yang berdikari dan berdaya saing - sanggup menerima cabaran
Kumpulan Sasar
Pelajar SMSTSP , ibubapa, guru dan kakitangan sekolah
Cadangan Tarikh / Masa Pelaksanaan
Bermula Jun 2010 / Petang 4.30 – 6.30 ptg
Tempat dan Kemudahan
1. Dataran Asrama
2. Ada paip air
3. Meja
4. Pondok jualan – parking kereta berbumbung.
5. Punca Letrik
Pelaksanaan Aktiviti
1. Kertas Cadangan – Projek
a. Objektif
b. AJK Pelajar
c. Aktiviti jualan
d. Kos
e. Jadual tugas
f. Pembelian Bahan Mentah / Peralatan
2. Perbincangan dgn pihak pengurusan – dptkan kebenaran
3. Penyediaan tempat / Peralatan- kuali, dapur satu, meja, pinggan, bekas plastic tempat bancuh tepung, / Bahan Mentah – pisang, buah2an tempatan.
4. Promosi jualan – poster
5. Jadual tugas – cashier, petugas kebersihan, tukang masak, tukang jual
6. Jualan dilangsungkan pada waktu petang – 4.30 – 6.30 ptg., sepanjang tahun (tidak termasuk masa peperiksaan)
Venue : bilik Mesyuarat SMSTSP
Tajuk : Keusahawanan
1. Keusahawanan – berniaga- bermusim
2. Pembangunan keusahawanan – pembudayaan
3. Pembangunan idea perniagaan kpd peluang perniagaan
4. Program Finishing School di Politeknik – ready them untuk pasaran kerja
5. Apa itu Usahawan – konsep definisi… entrepreneur – bertekad membuat sesuatu
a. Ada aim(bertekad membuat sesuatu) , risiko – ganjaran.
6. Usahawan – memikul suatu tugas, berperanan spt jeneral perang, business is like going to war, dan usahawan perlukan strategi
7. Usahawan - Memcari cabaran, peneraju , berdaya inovatif, (transfor idea), rebut peluang, mengambil risiko, ganjaran, tambah nilai.
8. Sikap & nlai – mencari & merubut peluang – terjemah kpd strategi dan usaha perniagaan – dpt keuntungan.
9. Scope dan trend –
a. Usahawan dalaman,
b. social (bukan untuk kepentingan diri-untuk faedah pihak lain)eg . dana untuk tabung, eg. Faiza beras taj mahal – tajaan bersama mu TV3; Tan sri Mokhtar al bukhary;
c. siber,
d. tekno- technopreneur –
e. dr pederick – usahawan koko – new Zealand. (kokopreneur)
10. Budaya Keusahawanans
a. Prosem pembudayaan – makan masa yang lama – untuk lihat kesan
b. Halangan dalam membudayakan sesuatu.. eg tok dalam rumah yang agak relax… tak pa….
c.
11. Fokus pembudayaan – konsep dan pembanguana keusahawan
a. Peniaga vs usahawan – peniaga kemudian jadi usahawan -jenama sendiri eg. Ramli Burger
b. Konsep rakan niaga
c. Burger Otai – masalah2 yg dihadapi jadi kan cara nak kembangkan lagi business
12. Analisis kompetensi keusahawanan diri –
13. Kreativiti dan inovasi = usahawan
14. Proses pembentukan usahawan
a. Mencari motivasi untuk berniaga
b. Mencari idea
c. Menilai idea
d. Kenalpasti sumber- kehendak dan keperluan dikalangan pelajar -
e. Perundangan untuk memulakan perniagaan – guru bimbing murid
f. Memulakan dan kekal dalam perniagaan
15. Buku “Budaya Niaga Orang Cina” –oleh Awang Seng
a. Pengalaman dan kemahiran boleh dipelajari kemudian
b. Proses pembudayaan – galakkan pelajar baca buku secara santai.. eg PTS
c. Budaya org cina – ada peluang – ambil saja-
d. Siapa cepat dia dapat – jika hendak Berjaya kena cepat bertindak – jgn tunggu sampai pencen… baru nak berniaga.. Tpi kena full time dan ada support dari isteri/suami/keluarga
e. Kegagalan pertama tidakbisa melunturkan semangatl kali kedua gagal – pengajaran
16. Sumber budaya – agama , adat, adat nenek moyang, kata2 orang tua, pemimpin)
17. Penerapan pembudayaan – proses sosialisasi, pend formal , informal, role model, ritual dsb
18. Proses Pembudayaan-
a. mengamalkan suatu budaya;
b. mempertahankan – memastikan kelangsungan budaya kpd generasi seterusnya – pastikan ada pelapisnya.
19. Perbezaan budaya cina dan melayu
a. Sumberbudaya – dari mana datangnya sumber tersebut? Dlm keluarga – dalaman
b. Penerapan budaya – proses sukarela @ terpaksa? Paksarela!! Eg. Politeknik – teori , followed by practical – kiosk – pelajar belajar eg cara nak layan customer etc.
c. Sukarela -
CABARAN KEUSAHAWANAN
20. Halangan2 dlm menerapkan budaya
a. Usahawan yg Berjaya sukakan cabaran
b. Intrapreneur dlm organisasi – ciri2 keusahawan perlu ada dlm diri kita
c. Cabaran spt layang2 dengan angin, ; lebih kuat angin (cabaran) , legih tinggi wau, *Perniaagaan) akan terbangjd lebih seronok.
21. Bentuk cabaran – dalaman , luaran
a. Cabaran dalaman - unsure yang mencabar kewibawaan seseorang dlm merealisasikan impian – orang kata … berniaga lama dah tapi tak kaya pun , hutang je lebih..etc
b. Kalau rasa demotivate –dgn tohmahan orang – rangasangan negative atau positif
c. Keyakinan terhadap diri – untuk memulakan kerjaya sbg usahawan – impak positif untuk diri
d. Cabaran –pengusaha sendayu tinggi – Pn Rozita Ibrahim – dia sendiri jadi duta.
e. Eg. Frozen food – Pn Rozaini; usahawan – umur 40 thn ; berhenti kerja. – demand tinggi untuk kuih kacang dan cucur badak.. Usaha dgn cara lain.. Tolong buat inti..je..
f. Cabaran dalaman yang lain –
i. kurang pengalaman atau pengetahuan,
ii. usahawan mudah selesa dgn apa yang ada- tidak mahu berubah; tension; memberontak. – susah untuk menerima perubahan
iii. Tahap kesabaran dan kesungguhan
iv. Cabaran psikologi dan fisiologi
v. Kehendak sendiri atau org lainl- eg tiada sokongan keluarga – eg org lain suruh makan gaji jgn berniaga
vi. Kedudukan kewangan –sumber sokongan – gagi pelajar Nampak bhw ada support systems eg. MARA , PUNB, scheme siswazah ec, Bantuan MARA , Maybank – untuk usahaawan baru
22. Projek Paper – rancangan perniagaan – Pelajar kurang pengetahuan eg. Salon, butik , bakery , kursus penternakan, taska, kecantikan, baik pulih telefon, dobi, kursus asas. -
a. Kursus elektrik – baik pulih telefon
b. Kursus Personality grooming
23. Bagaimana mengatasi + siapa yg boelh membantu
a. Diri anda sendiri
b. Dptkan nasihat seta pandangan org lain
c. Pengalaman diri sendiri – eg ada kiosk sbg tempat berniaga pelajar – dpt pengetauan asas berniagaan
d. Perlu berani mencuba
24. Keluarga – cabaran – beberapa persoalan
a. Pendapatan
b. Menambah pendapatan/ mengurangkan simpanan
c. Pembahagian masa
d. Eg. Perniagaan internet – most
e. Jutawan Irfan Khairi – jual peta Malaysia;RM36,000 sebulan pendapatan x 12 = rm400,000 lebih setahun.- majalah jutawan
25. Cabaran masyarakat setempat – paradigm mental yang sempit; Contoh tanggapan sempit masyarakat…..
a. Mengapa nak jadi usahawan
b. Orang melayu pandai berniaga ke?
c. Kalau tak kaya … kayap?
d. Lebih suka lihat kegagalan orang dr kejayaan
e. DCL – Dato Mustapha Omar – Thomas Edison- Genius is 1% idea, 99% perspiration
f. Lebih suka mengata, kondem orang,
26. Cabaran peringkat idustri -
a. mencari perniagaan yang sesuai; Latihan Industri –
b. mendapatkan pembiayaan tambahan
c. mengeksploitasikan insentif dan peluang yang ada
d. memahami kaedah perniagaan / businessmodel dlm industry berkenaan – 500 syrkt yang berdaftar – 350 multilevel sykt berdaftar – 99 ke 100 single level
e. mewujudkan networking yang relevan.
f. Persaingan (cooperation) not competition. Win-win situation
g. Produk dan perkhidmatan.- buat swot analisis – kenalpasti aanalisis produk – kekuata 0 butter; corak yg laku dgn produk yg tak laku sgt.
h. Menjadi penggerak utama pengembelingan sumber2 negara
i. Menmbah nilai kpd produk
j. Mnjadi peneraju dngn memperhebatkan R&d
27. Kesimpulan – setiap kerjaya mempunyai cabaran.
a. Cabaran boleh dijadikan inspirasi atau pembunuh motivasi
b. Setiap cabaran ada ganjaran
c. Budaya keusahawanan melayu masih baru – eg Hafifah, Th Hj Ismail hasyim HPA; dll
d. Budaya boleh dipelajari dan diterap
e. Masy perlu ubah paradigm mental – Lewey – 3 stage ; unfreezing, change(transition), refreezing (bekukan balik – jadikan dia budaya)
f. Poli guna model di atas
28. Kiosk contoh2..
a. Pelatih di latih – pengurusan kedai mini
b. Kedai eksesori
c. IT – maintenance computer
d. Kedai aksessori – beauty product etc, stokist
e. Kedai jagung dan wafer
f. Kiosk celcom,
g. Kiosk kebab – bwh program smart biz – ex pelajar diberi tempat untuk berniaga.
29. Taklimat oleh Puan Asmiza Othman ; Jabatan Keusahawanan.Poli
Aktiviti : penjanaan idea- cadangan aktiviti berbentuk keusahawanan di sekolah
Nama kumpulan : Tropicapreneur
Fokus : Pelajar Persatuan BI (contoh)
Nama Aktiviti : Gerai Usahawan Muda
Bentuk Aktiviti : Jualan Goreng Pisang dan Rojak Buah, air Jambu/blended tropical fruits /Buah2an
Tema Aktiviti : agro product
Objektif yang hendak dicapai (berdasarkan realiti):
1. Mendedahkan pelajar kepada bidang keusahawanan- secara kecil-kecilan, dengan modal yg kecil.
2. Memberi pengalaman dari segi komunikasi, pengurusan kewangan dll
3. Melahirkan pelajar yang berdikari dan berdaya saing - sanggup menerima cabaran
Kumpulan Sasar
Pelajar SMSTSP , ibubapa, guru dan kakitangan sekolah
Cadangan Tarikh / Masa Pelaksanaan
Bermula Jun 2010 / Petang 4.30 – 6.30 ptg
Tempat dan Kemudahan
1. Dataran Asrama
2. Ada paip air
3. Meja
4. Pondok jualan – parking kereta berbumbung.
5. Punca Letrik
Pelaksanaan Aktiviti
1. Kertas Cadangan – Projek
a. Objektif
b. AJK Pelajar
c. Aktiviti jualan
d. Kos
e. Jadual tugas
f. Pembelian Bahan Mentah / Peralatan
2. Perbincangan dgn pihak pengurusan – dptkan kebenaran
3. Penyediaan tempat / Peralatan- kuali, dapur satu, meja, pinggan, bekas plastic tempat bancuh tepung, / Bahan Mentah – pisang, buah2an tempatan.
4. Promosi jualan – poster
5. Jadual tugas – cashier, petugas kebersihan, tukang masak, tukang jual
6. Jualan dilangsungkan pada waktu petang – 4.30 – 6.30 ptg., sepanjang tahun (tidak termasuk masa peperiksaan)
Subscribe to:
Posts (Atom)